Jei nusprendėte įdarbinti darbuotoją, informuokite apie tai savo buhalterį ir visą reikiamą informaciją pateikite užpildant įdarbinimo anketą.
Norint įdarbinti pirmą darbuotoją neskaičiuojant direktoriaus, direktoriui reikia gauti darbų saugos pažymėjimą ir susitvarkyti darbų saugos vidinius dokumentus. Tuo užsiima darbų saugos įmonės - dalyvaujate mokymuose ir jums padaro segtuvą su visais darbų saugos dokumentais, apmokina kaip vesti darbų saugos instrukcijas. Patyrusi šios srities įmonė: www.inprobus.lt
Darbuotojui atlyginimas turi būti mokamas pavedimu į darbuotojo banko sąskaitą, mokėti atlyginimo grynais pinigais negalima.
Darbuotojui atlyginimas turi būti išmokėtas ne vėliau kaip iki kito mėnesio 10 dienos arba kaip sutarta darbo sutartyje.
Darbuotojui kas mėnesį turi būti pateikiamas atlyginimo atsiskaitymo lapelis. Sistemoje jį rasite skiltyje Darbuotojai > Ataskaitos > Atsiskaitymo lapelis.
Lentelėje pateikiamos galimos atostogų rūšys ir jų terminas priklausomai nuo darbuotojo ypatybių ir darbo laiko normos. Pailgintos atostogos (lentelėje Nr.2) priklauso darbuotojams, dirbantiems spec. sąlygomis, t.y. kai jų darbas susijęs su didesne nervine, emocine, protine įtampa ir profesine rizika, taip pat kurių darbo sąlygos yra specifinės. Sąrašą darbuotojų, kurie laikomi kad dirba spec. sąlygomis rasite paspaudę čia.
Darbuotojams, auginantiems vaikus, priklauso papildomos poilsio dienos priklausomai nuo turimų vaikų skaičiaus, jų amžiaus ir ar turi negalią (DK 138 str. 3 d.):
Tėvams, auginantiems vieną vaiką iki 12 metų - suteikiama viena papildoma poilsio diena per 3 mėnesius;
Tėvams, auginantiems du vaikus iki 12 metų - suteikiama viena papildoma poilsio diena per mėnesį;
Tėvams, auginantiems vaiką su negalia iki 18 metų - suteikiama viena papildoma poilsio diena per mėnesį;
Tėvams, auginantiems tris ir daugiau vaikų iki 12 metų - suteikiamos 2 papildomos poilsio dienos per mėnesį;
Tėvams, auginantiems du vaikus iki 12 metų, kai vienas ar abu vaikai turi negalią - suteikiamos 2 papildomos poilsio dienos per mėnesį.
Darbuotojas Jums turi pateikti informaciją apie vaikus, kad galėtumėte suteikti šias papildomas poilsio dienas. Šios poilsio dienos nesikaupia ir nesikelia į kitą mėnesį, nepanaudojus numatyto poilsio dienų skaičiaus per mėneseį (ar tris mėnesius), jos dingsta.
Dienpinigiai įmonėje gali būti mažinami ne daugiau nei 50 proc. Norint mažinti dienpinigius komandiruojamiems darbuotojams, nuo 2022-07-01 įsigaliojo nauja tvarka – įmonėje turi būti sudaryta kolektyvinė sutartis, o jei jos nėra, visa dienpinigių mažinimo tvarka turi būti aprašyta įmonės vidaus tvarkose. Darbuotojai privalo būti supažindinti su šiomis vidaus tvarkomis, supažindinimas patvirtintas darbuotojo parašu. Susitarimas dėl dienpinigių mažinimo tik darbo sutartyje negalioja, todėl darbuotojui turėsite mokėti pilną dienpinigių normą. Būtinai informuokite buhalterę apie nustatytą dienpinigių mažinimo tvarką įmonėje.
Visą dienpinigių tvarką galite rasti LR Vyriausybės nutarime paspaudę čia.
Ką svarbu žinoti įdarbinus darbuotoją, kuris dirbs slenkančiu grafiku:
Nustatykite apskaitinį periodą – apskaitinis periodas gali būti nuo 1 iki 3 mėnesių. Apskaitinis periodas parodo per kiek laiko darbuotojas turi išdirbti savo darbo laiko normą. Pavyzdžiui, pasirinkus dviejų mėnesių apskaitinį periodą, darbutojas gali pirmą mėnesį išdirbti mažiau valandų nei numatyta darbo sutartyje su sąlyga, kad antrą mėnesį išdirbs tiek pat valandų daugiau ir tokiu būdu dviejų mėnesių darbo valandų skaičius išsilygins. Apskaitinio periodo pabaigoje sumuojamos valandos ir jei reikia apmokami viršvalandžiai arba neišdirbtas laikas (DK 113 str. 1 d.).
Kas mėnesį sudarykite darbo grafikus. Apie grafiką darbuotojas turi būti informuotas ne vėliau nei prieš 7 dienas iki jo įsigaliojimo. Darbo grafikas gali būti keičiamas tik nuo darbdavio valios nepriklausančiais atvejais, įspėjus darbuotoją prieš dvi darbuotojo darbo dienas (DK 115 str.).
Įvertinkite maksimalų darbo laiką ir minimalų poilsio laiką - dėliojant darbo grafiką įvertinti maksimalų darbo laiką ir minimalų poilsio laiką, daugiau informacijos rasite paspaudę čia.
Negalima skirti darbuotojo dirbti dvi pamainas iš eilės. Darbo pamainos turėtų būti išdėstytos kuo tolygiau per darbuotojo apskaitinį periodą (DK 115 str. 4 d.).
Darbuotojams, dirbantiems pagal suminę darbo laiko apskaitą, atostogos suteikiamos savaitėmis (DK 126 str. 2 d.).
Įdarbinant užsienio pilietį užpildykite įdarbinimo anketą kaip įprastai ir buhalterei papildomai pateikite:
Įdarbinamo darbuotojo asmens tapatybės dokumento kopiją arba darbuotojui suteiktą lietuviško asmens kodą arba jau suteikto socialinio draudimo numerį;
Leidimo gyventi arba leidimo dirbti Lietuvoje kopiją (tik piliečiams iš trečių šalių).
Ką svarbu žinoti įdarbinant užsienio pilietį:
Darbo sutartis su užsieniečiu nuo 2022-08-01 turi būti sudaroma dviem kalbomis – lietuvių ir kita, darbuotojui suprantama kalba;
Visi kiti dokumentai ir informacija darbe turi būti suteikiama taip pat dviem kalbomis - lietuvių ir kita, darbuotojui suprantama kalba.
Daugiau informacijos apie užsieniečio įdarbinimą rasite Užimtumo tarnybos arba Migracijos departamento puslapiuose.
Žemiau lentelėje pateikiami minimalūs terminai, kiek metų turi būti saugomi dokumentai susiję su darbuotojais kaip nurodyta LR Vyriausiojo Archyvo įsakyme. Lentelėje pateikti pagrindinių personalų dokumentų saugojimo terminai, visų įmonės dakumentų saugojimo terminus galite patikrinti įsakyme paspaudus čia.